0

Święta w sklepie internetowym – 6 porad dla Sprzedawców

Czas przedświąteczny to wyjątkowy okres nie tylko ze względu na rodzinną atmosferę, szukania prezentów dla najbliższych oraz krzątaniny po domu. Tymczasem dla Sprzedawców internetowych jest to najważniejszy a zarazem najcięższy okres w ciągu całego roku. By wszystko mogło funkcjonować bez zastrzeżeń mamy kilka przydatnych rad dla sklepów internetowych.

Przemyślane i opracowane działania, które tak naprawdę  należy opracować w październiku lub listopadzie okażą się niezwykle przydatne podczas wzrostu zamówień oraz pilnego załatwiania wszystkich spraw z tym związanych. Każdy sprzedawca w branży e-commerce musi liczyć się ze wzmożoną aktywnością zarówno ze swojej strony jak i ze strony Klienta. Nieoczekiwane wpadki mogą wiele nas kosztować. Tego oczywiście nikomu nie życzymy :) Oto kilka rad, które pomogą uporać się z rzeczami w tym wyjątkowym, aczkolwiek trudnym czasie w branży e-commerce.

1. Oferta

Oferta przygotowana typowo pod kątem świątecznym powinna charakteryzować się wyselekcjonowaniem najlepszych produktów z naszego asortymentu. Znając gusta swoich Klientów, przygotuj na tyle szeroką ofertę, by każdy mógł znaleźć coś dla siebie, lub dla swoich bliskich. Warto również zaskoczyć kupujących  nowymi produktami, których wcześniej nie było w naszym asortymencie. W niektórych platformach internetowych jest dostępna opcja inteligentnego systemu rekomendacji produktów, tzw. Asystent Sprzedaży. Dzięki niemu zwiększa się nie tylko poziom konwersji i sprzedaży produktów. Jest to również idealne narzędzie, które poprawi lojalność i satysfakcję Klienta wobec sklepu. Rekomendacje przeważnie dotyczą wybranej grupy produktów – najpopularniejszych, najlepiej się sprzedających oraz produktów objętych promocją.  Zaproponuj także drobny upominek do każdego dokonującego zakupu w Twoim sklepie internetowym. Miły gest zawsze pozostaje w pamięci Klienta, a przecież chcesz by kiedyś powrócił do Twojego sklepu 😉

Sklep internetowy

2. Wygląd

Klimat nadchodzących świąt czuć od dawna i to nie tylko w sklepach stacjonarnych. Pomyśl nad stosownym bannerem, bądź logo na stronie swojego sklepu. Niech atmosfera świąt przeniknie również do Twojego sklepu. Dowiedz się w swojej platformie ile czasu oraz zasobów potrzebne jest aby uczynić świąteczny klimat zakupów w sklepie internetowym. Zapytaj również o możliwość stworzenia kartek świątecznych, które potem mógłbyś wysłać swoim Klientom.

3. Dostawa

Wymarzony prezent, który nie pojawi się pod choinką to najgorszy możliwy scenariusz jaki może się wydarzyć podczas świąt. Jak zatem przygotować się, by wszystkie zamówione produkty dotarły na czas? Przede wszystkim, nie możesz dopuścić do sytuacji, że produktów w Twoim asortymencie może zabraknąć. Zabezpiecz zatem swoje stany magazynowe pod względem ilości sztuk. Uzgodnij ze współpracującym z Tobą dostawcą lub kurierem maksymalny termin, w którym muszą zostać wysłane zamówione produkty. Jeśli jednak zdarzy się, że chociażby ze względów pogodowych, paczka nie dojdzie na czas – poinformuj Klienta, że produkt nie dotrze na gwiazdkę.

4. Mobilność

Według badań Artisan (…) użytkownicy aplikacji (59%) uważają, że urządzenia mobilne są najważniejszymi narzędziami umożliwiającymi szybkie i łatwe zakupy. 77% klientów zamierza dokonać zakupów przez aplikacje mobilne na smartfon lub tablet – źródło: evigo.pl

Te liczby mówią same za siebie – ułatwiony dostęp do urządzeń sprawiają, że dokonywać zakupów możemy z każdego miejsca, o każdym czasie. Niewielu jednak właścicieli sklepów wie, że przystosowanie swojego sklepu do przeglądania na tabletach i smartfonach stwarza dotarcie do nowej, potencjalnej grupy Klientów. Z kolei według badań przeprowadzonych przez Deloitte: posiadacze smartfonów wydadzą w święta o 27% więcej. System Responsive Web Design, w skrócie RWD to popularna opcja dostępna na platformach. Dzięki niej, strona sama dostosuje się do ekranu urządzenia na którym chcemy przeglądać sklep, kategorie, produkty. Naszym zdaniem, nie ma się nad czym zastanawiać – warto być sklepem, który jest wszędzie.

5. Komunikacja, marketing, reklama

Stały monitoring wizerunku naszego sklepu internetowego może wydawać się żmudny oraz trudny. Przyniesie on jednak efekty, kiedy pojawi się problem, a Klienci zdecydowanie nie będą chcieli cierpliwie czekać na wyjaśnienie sytuacji. Reaguj na wszelkie pytania, uwagi i komentarze, które pojawiają się w mediach społecznościowych na których się udzielasz.

Według raportu firmy Conversocial wiele firm nie potrafi obsługiwać klientów za pośrednictwem mediów społecznościowych, mimo faktu, że jeden na trzech użytkowników tego typu portali woli komunikować się z marką przez właśnie przez ten kanał. 63% klientów oczekuje, że firma będzie prowadziła obsługę przez social media. – źródło: evigo.pl

Nie ograniczaj się do jednej formy marketingowej. Pozycjonowanie sklepu trwa cały rok – przed świętami warto skorzystać z narzędzi Google AdSense lub Google AdWords. Takie działania przyciągną osoby, które jeszcze nie wiedziały o istnieniu Twojego sklepu. Zainteresowanie naszym sklepem przełoży się na zwiększoną sprzedaż. Pamiętaj także, by ciągle być w świadomości Klientów. Aktualizuj wszelkie wiadomości na temat promocji, nowego produktu oraz o samej firmie. Informuj o tym wszystkim chociażby na portalach społecznościowych. W końcu święta to najlepsza okazja do stworzenia wyjątkowych działań promocyjnych, które zapadną długo w pamięci Klientów 😉

6. Życzenia

Kiedy wszystko zostaje dopięte na ostatni guzik – prezenty wybrane, paczki wysłane, Klienci są zadowoleni – nie zapominaj o prostej rzeczy, która jest równie ważna jak sprawy biznesowe. Złożenie życzeń Klientom wraz z podziękowaniem za zaufanie i możliwość dzielenia się radością jest miłym gestem, który zostanie zapamiętamy do czasu.. kolejnych świąt :)

 

 

 

Agata Banasik

Dodaj komentarz