0

Poznaj mocne i słabe strony sklepów internetowych

Internetowa sprzedaż w Polsce przez ostatnie lata przeżyła prawdziwą ewolucje. E-sprzedawcy zapewniają Klientom coraz lepsze usługi jak np.: szeroką gamę produktów, szybką i sprawną transakcję i oczywiście atrakcyjne cenny. Klienci zaś zaakceptowali już wirtualne sklepy i z chęcią dokonują w nich zakupów. Coraz więcej osób, zwłaszcza przed sezonem świątecznym planuje dokonywać zakupu prezentów w sklepach internetowych.

Co kupujemy w sklepach internetowych?

Najpopularniejszym towarem, kupowanym w internetowych sklepach są książki. Kupiła je ponad połowa klientów. Kolejne miejsca przypadają elektronice. Co trzeci internauta wydający w sieci pieniądze kupuje ubrania i buty, co czwarty – perfumy.

Sklepy lepiej prezentują oferty

E-sklepy informują o dostępności towarów ze swojej oferty. W ośmiu na dziesięć przypadków, Klient, jeszcze przed złożeniem zamówienia ma orientacyjną wiedzę, czy sklep wyśle zamówienie od ręki, czy trzeba będzie na nie poczekać. Dokładnymi stanami magazynowymi chwali się co prawda tylko co czwarty sprzedawca, jednak właśnie w tej materii następuje największy postęp. Mniejszą wagę niż dotąd sklepy przywiązują do jakości opisów oferowanych produktów. Coraz rzadziej można spotkać wyczerpujący opis produktu.

Sklep internetowy

Większe wsparcie dla niezdecydowanych

E-handlowcy docenili też znaczenie sugestywnego oddziaływania informacji o tym, co kupują inni. Jednym z najbardziej cenionym wśród klientów narzędziem wspomagającym decyzje zakupowe są recenzje i komentarze. Cenna informacja dla potencjalnego klienta to także fakt wyboru produktu, który znalazł się wśród najpopularniejszych produktów. Następnymi narzędziami wspomagającymi decyzje zakupowe to informacja dotycząca kupujący produkt wybierali też oraz statystyki sprzedaży.

Więcej wyprzedaży, mniej targowania

Sklepy działające w sieci, w ślad za stacjonarnymi sklepami wyraźnie sięgają po magnes w postaci wyprzedaży. Z roku na rok powiększa się liczba e-sklepów, które wprowadzają do swojej oferty wyprzedaże. Przybywa także Sprzedawców, którzy doceniają stałych Klientów, proponując im zniżki, nagrody lub specjalne oferty w ramach programów lojalnościowych. Spada za to liczba sklepów w których można negocjować ceny. Głównym argumentem jest fakt, że marża e-sklepu jest na minimalnym poziomie i nie ma pola do cenowego manewru. W przypadku zamówień większej ilości towaru lub o większej kwocie istnieje możliwość negocjacji ceny.

Płatności kartą zdobywają zwolenników

Jeszcze do niedawna najbardziej popularnymi sposobami płatności było: pobranie i przelew. Dziś w polskim e-handlu zaistniała również karta. Z roku na rok przybywa jej zwolenników. Zanim jednak wybierzemy tę formę płatności, warto upewnić się, czy sklep nie zażyczy sobie kilkuprocentowej prowizji za transakcję. Niektóre tak robią, nie zawsze informując o dodatkowej prowizji już na etapie wybierania sposobu płatności.

Jakość obsługi, forma kontaktu klienta ze sklepem

Praktycznie do każdego z najpopularniejszych sklepów internetowych w Polsce można zadzwonić i wysłać maila. Struktura kanałów komunikacji zasadniczo się nie zmienia. Mniej popularną formą kontaktu klienta ze sklepem jest forma e-mail do działu oraz chat lub komunikator.
Z roku na rok jest jednak gorsza ocena jakości obsługi klienta. W co czternastym sklepie pracownicy nie życzą sobie, aby klienci przeszkadzali im w pracy. Infolinia – jeśli jest – milczy, a na wysyłane maile próżno oczekiwać odpowiedzi.

Agata Banasik

Dodaj komentarz