0

Konkurencja, czyli jak wyróżnić swój sklep internetowy

Konkurencja to sprawa kluczowa podczas wybierania własnej drogi w świecie biznesu. Jeśli planujemy wkroczyć w branżę, która jest już mocno oblegana, musimy liczyć się z walką o Klienta.  Jednak konkurencja może mieć również mieć swoje plusy – dla Ciebie mogą być również źródłem inspiracji. Być może sklepy internetowe, które bacznie obserwujesz nie oferują w swojej ofercie czegoś, co akurat Ty możesz im zaproponować. Oprócz obserwacji, Ty jako właściciel sklepu internetowego musisz zadać sobie pytanie – w jaki sposób wyróżnisz swój sklep internetowy na tle konkurencji?

Co oferujesz swoim Klientom?

Zapewne powiesz, że wyróżnia Cię na tle konkurencji – niska cena, dobra jakość, odpowiednie podejście do Klienta, szybka wysyłka itp. Twój tok myślenia zapewne posiadają wszyscy właściciele e-sklepów. Lecz czy wiesz, czego tak naprawdę szukają odwiedzający Twój sklep? Większość firm nie różni się od siebie pod względem towaru (bo często korzystają z podobnych lub tych samych hurtowni), wysyłki (bo korzystają z usług tych samych kurierów, bądź Poczty Polskiej), a obsługa Klienta zawsze powinna być integralną częścią biznesu internetowego. Problemem w tym przypadku jest to, że wszyscy oferują to samo, w tym samym czasie, w tych samych cenach. Na dodatek wszyscy mówią o tym samym.

Klient powoli przestaje wierzyć w powtarzane przez wszystkich słowa, a to wiąże się z obraniem nowej strategii dla Twojego e-biznesu. Tak jak na początku wpisu – zastanów się i przemyśl, co możesz zaoferować kupującemu. To COŚ musi być kompletnie inne od tego, co posiada Twoja konkurencja. Co sprawi, że Klienci wybiorą Twój sklep, a nie konkurencji – zależy wyłącznie od Ciebie.

Sklep internetowy

 

Tymczasem Ty…

..możesz zrobić coś zupełnie innego. Przede wszystkim – bądź autentyczny. Klient nie widzi różnicy pomiędzy ofertami. Kiedy porównuje dwie oferty, to na 90% wybierze tą, która oferuje niższe ceny. Przypuśćmy, że nie na takim rozwoju sytuacji nam zależy. To wcześniej wspomniane magiczne COŚ musi oczarować Klienta, sprawić, by chciał produkt wyłącznie od Ciebie. Wiele zależy od prawidłowego przedstawienia produktu – to fakt. Ale jeszcze więcej możemy zyskać, gdy zbudujemy wokół niego otoczkę potrzeb.

W tym celu możesz posługiwać się następującymi wytycznymi:

nie bądź Papugą – nie powtarzaj w kółko wciąż tego samego co mówi konkurencja – zamiast tego, opisz korzyści, które przekonają Klientów do zakupów w Twoim sklepie. Jeśli na początku prowadzenia biznesu nie wiesz co jest dla nich najistotniejsze – po prostu ich o to zapytaj,

bądź autentyczny – prowadź bloga, opowiedz o historii swojego biznesu, o początkach, o rozwoju, o załodze, która Ci pomogła – wszystkie aspekty, w których pokażesz się jako „człowiek” zostaną docenione przez potencjalnych Klientów,

mów o konkretach – „profesjonalna obsługa” do niczego nie zobowiązuje tak naprawdę. Lepiej w oczach i świadomości Klientów zostanie odebrana informacja, że „na zapytanie o danym produkcie odpowiemy w ciągu 24 godzin”, „poinformujemy niezwłocznie o dostępności danego produktu”, „oddzwonimy do Ciebie w ciągu 4 godzin”. Konkret, który dostanie dostrzeżony i zapamiętany!

dotrzymuj obietnic – jeśli powyższe deklaracje znalazły się na stronie Twojego sklepu internetowego – lepiej ich dotrzymuj. Nikt nie lubi być oszukiwany, a złe opinie po Internecie rozchodzą się szybciej niż myślisz. Jeśli natomiast będziesz dotrzymywał obietnic – Klienci sami pomogą wyrobić dobrą opinię o Twoim sklepie internetowym.

bądź nastawiony pozytywnie, buduj pozytywny wizerunek i relacje – nie utrudniaj kontaktów z Tobą, nie uchylaj się od odpowiadania na pytania. Niech kontakt z Tobą przebiega sprawnie i w dobrej atmosferze. Ty „stoisz za swoją firmą”, to jak ludzie będą postrzegać Ciebie, będzie rzutowało na cały e-biznes. Spraw, by Klienci zapamiętali, że współpraca z Tobą to przyjemność!

Jeśli postawisz na te wyżej wymienione cechy to na pewno uda Ci się nie tylko wykreować pozytywny wizerunek firmy, ale także zyskasz lojalnych Klientów. A lojalni Klienci polecają Twój sklep kolejnym Klientom, itd. Zatem nie bój się konkurencji. Wyjdź naprzeciw wyzwaniom i znajdź dogodne miejsce na rynku, którego będą zazdrościć Ci inne firmy!

Życzymy powodzenia!

Sklepy internetowe na tle konkurencji

Dowiedz się w jaki sposób możesz wpłynąć na postrzeganie swojego sklepu internetowego w oczach Klientów i konkurencji.

Agata Banasik

Dodaj komentarz