0

Jak założyć sklep internetowy? Część I

Z pozoru założenie sklepu internetowego nie różni się niczym od uruchomienia każdej innej strony WWW. Sprawdźmy czy tak jest w praktyce, chętnych bowiem nie brakuje, ponieważ jest to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków.

Rynek handlu internetowego, bo o nim właśnie mowa, zarówno w Polsce, jak i zagranicą każdego roku notuje spektakularne wzrosty. To powoduje ciągle narastające zainteresowanie otwarciem własnego sklepu internetowego. Warto pamiętać, że sklep internetowy w odróżnieniu od zwykłej strony WWW to przede wszystkim realizacja zamówień, pozyskiwanie asortymentu i dostawców, kontrola płatności czy obsługa Klientów. Do osiągnięcia sukcesu nie wystarczy samo uruchomienie sklepu internetowego i wyczekiwanie na klientów.

Kto może otworzyć sklep internetowy i od czego zacząć?

Odpowiedź jest prosta – każdy. Na początku warunek jest jeden. By zgodnie z prawem zacząć sprzedawać w sieci, należy zgłosić oraz zarejestrować nasza działalność gospodarczą. Cały proceder zakładania działalności gospodarczej na początku jest żmudny. Wypełnianie formularzy, uiszczenie stosownych opłat (jeśli chce się być płatnikiem VAT), pamiętanie o wysyłaniu odpowiednich druków może wywoływać migreny, lecz dalsza perspektywa bycia szefem dla samego siebie wynagradza wszelkie trudności. Dysponując podpisem internetowym, wszelkie formalności – a zwłaszcza wypełnienie wniosku  CEIDG-1 możemy dokonać online. Druga opcja do wydrukowanie takiego wniosku, wypełnienie go oraz zaniesienie do Urzędu Miasta/Urzędu Gminy. Dodatkowo, warto zorientować się również czy możemy liczyć na dopłaty bądź dofinansowanie na naszą działalność. Gdy przebrniemy przez wszystkie wymagane formalności, możemy zacząć opracowywać plan naszego e-biznesu.

Sklep internetowy

Odpowiednia strategia naszego sklepu internetowego

Teoretycznie przed założeniem działalności gospodarczej powinniśmy określić się w jakiej branży chcemy zacząć się udzielać. Mała rada na początek – warto zająć się czymś, co nas po prostu interesuje. Biznes to pasja i zaangażowanie – dlaczego zatem mamy inwestować swój czas w coś, czego nie lubimy? Połączenie swoich zainteresowań wraz z biznesem to idealny sposób na sukces. Każdy, z dobrym pomysłem i planem na swój biznes może pozwolić sobie na założenie sklepu internetowego, który będzie dawał satysfakcję jak i zyski. Przykładowo: obecnie najpopularniejszymi produktami sprzedawanymi w internecie są artykuły z branży dom i ogród. Jeśli właśnie interesujesz się taką tematyka, masz pomysł na rozkręcenie biznesu, to dlaczego nie spróbować? Zaplanujmy jednak dobrą strategię i realizujmy ją konsekwentnie krok po kroku. Wybicie się wśród konkurencji może być trudne, o czym więcej w kolejnym punkcie.

Co sprzedawać w sklepie internetowym?
To chyba najczęściej zadawane pytanie dotyczące handlu internetowego. Planując otwarcie własnego sklepu warto dokładnie zapoznać się z ofertą konkurencji, sprawdzić ceny towarów z naszej branży. Do tego celu można wykorzystać np. porównywarki cen, które są cennym źródłem informacji. Idealnym pomysłem na sklep internetowy będzie znalezienie niszy rynkowej, gdzie konkurencja jest słaba lub jej brak. Branże, w których działa duża ilość sklepów internetowych np. sklepy z bielizną lub sprzętem elektronicznym, pomimo konkurencji nadal notują wzrost zakładania nowych sklepów. Oznacza to, że na polskim rynku handlu internetowego nadal jest miejsce dla nowych graczy. Warto jednak przed integracją lub współpracą z wybraną hurtownią rozpoznać, jakie produkty lub asortyment są najchętniej kupowane przez konsumentów. Być może sprzęt bądź produkt oblegany przez Klientów miesiąc temu, dziś nie cieszy się już takim zainteresowaniem? A może  warto pomyśleć o współpracy z hurtownią na zasadzie dropshippingu (o tej metodzie będziecie mogli przeczytać w kolejnych częściach naszego poradnika).

Podsumowanie:

  • przed założeniem działalności gospodarczej określ się w jakiej branży chcesz zacząć handel internetowy
  • zrób rozpoznanie wśród potencjalnej konkurencji
  • zbadaj jakie jest zapotrzebowanie na produkt, które chcesz sprzedawać
  • opracuj strategię swojego sklepu internetowego
  • starannie wyselekcjonuj produkty i asortyment w swoim sklepie

W kolejnych częściach podpowiemy Wam między innymi: jakie wybrać oprogramowanie do sklepu internetowego, jak promować swój biznes oraz jak powinna wyglądać strona sklepu internetowego.

Agata Banasik

Dodaj komentarz