0

Jak założyć sklep internetowy? Część III

Kiedy mamy już wybraną branżę w której będziemy prowadzić nasz e-handel, starannie dobrany asortyment, produkty najlepszej jakości, nadszedł czas by dostosować  swój sklep internetowy do kwestii formalnych oraz prawnych.

Dla każdego Sprzedawcy stworzenie regulaminu sklepu to obowiązek. Nie tylko ze względu na to, by zakupy w naszym sklepie były łatwe i przyjemne, lecz także dlatego, żeby wszystkie nasze działania były zgodne z prawem obowiązującym w Polsce. Należy poinformować kupujących o warunkach zakupów, reklamacji lub zwrotów. Dokładnie opracowane punkty regulaminu pozwolą uniknąć potem przykrych niespodzianek bądź nieporozumień. Warto zatem pomyśleć oraz skonstruować przejrzysty regulamin dla naszych Klientów zanim uruchomimy na dobre nasz sklep internetowy.

Według ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 roku, jasno określone są warunki, jakie muszą spełnić obie strony. Najważniejszym punktem ustawy, jest fakt,  że stworzony regulamin o świadczeniu usług i jego warunkach należy nieodpłatnie udostępnić jeszcze przed zawarciem umowy (czyli przed dokonaniem zakupu).  Ten wymóg już na trwałe wpisał się w dokonywanie zakupów w każdej już branży. Czy czytanie regulaminu ma sens? Zdecydowanie. Poświęcając czas na przeczytanie regulaminu sklepu internetowego możemy dowiedzieć się na przykład jak wyglądają warunki zwrotów  i wysyłek – czy będzie nam potrzebny paragon, oryginalne opakowanie, kto pokrywa koszty wysyłki oraz w jakim czasie należy dokonać reklamacji. To informacje, które powinny być zawarte w każdym regulaminie. Klienci docenią takie informacje, a Ty jako Sprzedawca będziesz czuł się bezpieczny pod względem prawnym. Warto dodatkowo na stronie swojego sklepu umieścić jeszcze informacje na temat zwrotów, gwarancji oraz wysyłek – nie każdy Klient jest przecież skłonny czytać regulaminy 😉

Sklep internetowy

Jakie jeszcze zapisy w regulaminie powinny się znaleźć by całość była zgodna z prawem a jednocześnie czytelna dla konsumentów?
Dobry regulamin sklepu internetowego charakteryzuje się kwestiami, które są zgodne z obowiązującym w Polsce prawie. Koniecznie muszą być one wymienione w regulaminie sklepu internetowego. Do takich punktów zaliczają się:

  • szczegółowe określenie sprzedawanego asortymentu – czyli co sprzedajemy, w jakiej ilości sztuk, w jakim stanie (nowe bądź używane), dokładny opis,
  • warunki zawierania i rozwiązywania umów na usługę  – do zawarcia umowy pomiędzy Klientem a Sprzedawcą dochodzi podczas rozpoczęcia korzystania z usługi,
  • tryb i warunki reklamowania produktów – Usługobiorcy mają prawo składać reklamacje dotyczące usług,
  • polityka plików cookies – zgoda na wykorzystywanie plików cookies, zgoda wyrażana jest za pomocą ustawień przeglądarki internetowej,
  • polityka prywatności – Sprzedawca musi jasno określić wykorzystywanie danych osobowych swoich Klientów.

Kruczki prawne, na które możemy często natknąć się w regulaminach sklepów internetowych są nielegalne. Tego zdecydowanie nie popieramy! Wszystkie wymienione poniżej punkty są niezgodne z obowiązującym prawem w Polsce:

  • możliwość szybszego zwrotu zamówionego towaru, za uiszczeniem opłaty karnej,
  • brak odpowiedzialności sklepu za niedostarczenie wysyłki na czas,
  • zwrot możliwy jedynie w oryginalnym opakowaniu,
  • narzucanie formy płatności,
  • narzucanie formy reklamacji.

Podsumowanie:

Aby nasz sklep internetowy funkcjonował zgodnie z prawem, niezwłocznie należy sporządzić regulamin. Warto pamiętać o wszystkich wyżej wymienionych punktach. Dla osób, które chciałaby dowiedzieć się więcej (i nie boją się specjalistycznego, prawnego języka) odsyłamy do ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Pamiętajmy, by nasz regulamin był jednocześnie przejrzysty i czytelny dla Klientów. Dzięki regulaminowi unikniemy przykrych niespodzianek oraz ewentualnych niedomówień. Jeśli napotkamy problemy ze stworzeniem własnego regulaminu, warto udać się do firm, bądź portali, które oferują napisanie i opracowanie takiego dokumentu.

 

Agata Banasik

Dodaj komentarz