0

Idealny newsletter Twojego sklepu internetowego

Według najnowszych badań przeprowadzonych przez dwie największe platformy e-mail marketingowe na polskim rynku, newslettery (oczywiście dobrze stworzone i odpowiednio kierowane) są jednymi z najpotężniejszych narzędzi  do przekazywania informacji na temat nowości w sklepie. Większość osób kupujących w sklepach nie dokonuje zakupu od razu. Dlatego Twoim celem jest skłonienie go do powrotu i dokonania ostatecznej transakcji. Jak zatem stworzyć skuteczny mailing kierowany do Klientów?

Do czego ma służyć newsletter?

Jeśli decydujesz się na wprowadzenie do swojej strategii elementu e-mail marketingu, to na pewno zadałeś już sobie następujące pytania: dlaczego właśnie ten sposób? jak stworzyć dobry newsletter? jaki cel osiągnę dzięki temu?

Odpowiedzi na te pytania mogą być różne – dzięki newsletterowi nie tylko będziesz przekazywał informacje na temat nowych produktów w sklepie bądź promocji. Jeśli spersonalizowanie oferty będzie właściwe – wzmocnisz więź z Klientem, doprowadzając do poczucia lojalności.  Newsletter może również posłużyć jako przekazywanie niezbędnych informacji w formie poradnikowej. Na przykład prowadzisz sklep ze specjalistycznym sprzętem wspinaczkowym – być może początkujący fani tego sportu nie będą wiedzieć do czego służą wszystkie towary (sprzęty) w Twoim sklepie. Po odpowiedniej personalizacji i odnalezieniu tego typu Klienta, wysyłając artykuły lub poradniki dotyczące tego sportu i możliwość wykorzystania Twojego asortymentu sprawisz, że Klient za każdym razem będzie chciał otwierać tego typu wiadomości. Skutkiem tego będzie lepszy wynik sprzedażowy. W tego typu mailingach możesz polecać także produkty, którzy kupili inni. Jest to coś, działające na zasadzie cross sellingu.

Sklep internetowy

Nie zapominaj jednak, że najważniejszym aspektem przyświecającym dobremu newsletterowi jest zwrócenie uwagi Klienta na nasz sklep i produkty. Kiedy będziesz już wiedział do kogo kierować swoje treści, w jakich godzinach najlepiej jest wysyłać newsletter a także jak konstruować chwytliwe nagłówki – nadchodzi czas na tworzenie  i wysyłanie newslettera!

Od czego zacząć?

Najprościej rzecz ujmując: zacznij myśleć jak Klient. Co może mu się spodobać? Jaka treść może go zainteresować? Jeśli akurat masz pustkę w głowie, pomyśl inaczej – co TY lubisz dostawać na swoją pocztę i co TY chętnie czytasz? Kiedy już wiesz jak możesz to wszystko zrobić, oto kilka wskazówek na start.

Less is more – zasada, która przyświeca każdej branży i każdemu działowi marketingu/sprzedaży. Przekaż najistotniejsze treści w atrakcyjnej formie, która nie przytłoczy lecz zachęci Klientów do otwarcia e-maila. Odbiorca od razu musi zrozumieć sens komunikatu. Prosty język, przejrzysta forma, przekaz, który zachęca.

Grafika – pomimo, że zawartość jest o wiele ważniejsza niż opakowanie – to stronę zewnętrzną Klienci oceniają na początku. Treści – choć ciekawe – uzupełnione elementami graficznymi mają o wiele większa skuteczność w procesie zapamiętywania.

Mając na uwadze te dwa główne elementy,  możesz zacząć tworzyć…

…treści, które zachęcają do otworzenia wiadomości!

Muszą być one przede wszystkim:

– chwytliwe, intrygujące, mają zaciekawić – ale co najważniejsze – nie mogą wprowadzać w błąd osoby, która będzie to czytać. Jeśli temat z nagłówka mija się z tematem treści newslettera, Klient poczuje się oszukany – Twoja wiadomość trafi do SPAMU. W efekcie tracisz na stałe Klienta.

– zwięzłe – zgodnie z zasadą less is more – czyli takie, które szybko możesz przeczytać i zapamiętać.

– wspomnij o swojej firmie lub produkcie – to podniesie wiarygodność Twojej wiadomości – efekt: odczytany mail.

Ty, jako nadawca również musisz wypełnić odpowiednie pola. W tym przypadku Twój adres e-mail powinien zawierać nazwę sklepu lub nazwę produktu, którego dotyczy dana wiadomość. W nazwie nadawcy powinna widnieć nazwa Twojego sklepu internetowego – w końcu głównie o to chodzi: Ty wysyłasz wiadomość do Klienta, a Klient przychodzi do Twojego sklepu.  Pamiętaj, że nazwa nadawcy często jest widziana jako pierwsza. Unikaj zwrotów typu „reklama”, „biuro”, „kontakt”, „marketing”.

Główkuj nad nagłówkiem!

Odniosłeś swój pierwszy sukces! Wypełniłeś temat wiadomości interesującym hasłem i Klient otworzył e-maila. Lecz to nie koniec – nadeszła pora na najtrudniejsze zadanie do wykonania: zbudowania wiadomości w prawidłowy sposób.

Z jakich części składa się (a przynajmniej powinien) składać się newsletter:

  • preheader,
  • header,

Te dwa pierwsze elementy są na pierwszej linii wzroku odbiorcy wiadomości. Zaraz po otworzeniu są widoczne bez konieczności ich przewijania. Jeśli ich moc przyciągania nie będzie wystarczająca silna, to koniec podróży po Twojej wiadomości.  Preheader może przybierać formy takie jak: streszczenie wiadomości, zachęcenie do działania, rezygnacja z subskrypcji lub wezwanie do działania. Header natomiast będzie mocno przesyconym marketingowym przekazem. Znaleźć się w nim mogą walory produktu, logo/baner sklepu, korzyści czekające przy skorzystaniu z oferty, cele i zachęcenie do działania.

  • treść wiadomości,

Tutaj muszą znaleźć się wszystkie aspekty na które Klient może zadać następujące pytania – „Jakie korzyści będę miał ze skorzystania z tej oferty?”, „Dlaczego akurat ten produkt?”, „Czemu mam kupić właśnie tutaj?”. Odpowiedz na te wszystkie pytania kierując się zasadą języka korzyści – spraw, żeby Klient chciał kupić produkt właśnie u Ciebie. Jeśli Ci się uda pozostaje tylko…

  • wezwanie do działania (call to action),

Czyli specjalnie stworzony przycisk sugerujący, że po jego kliknięciu stanie się coś czego Klient właśnie oczekuje. Może być to wezwanie do działania: „Kup teraz”, „Zobacz naszą ofertę”, „Zobacz podobne produkty”, „Sprawdź co kupili inni” itd. Po kliknięciu danego przycisku, Klient zostaje automatycznie przeniesiony do produktu, oferty, opinii lub strony naszego sklepu internetowego.

  • stopka.

Element kończący podróż po wiadomości – jeśli Twój Klient tutaj dotrze to znaczy, że stworzyłeś godny uwagi newsletter.

E-mail kontra media społecznościowe

Im, szybciej tym lepiej – według badań masz tylko kilka sekund, żeby zainteresować odbiorcę do otworzenia Twojego newslettera. Skonstruuj odpowiedni temat wiadomości, który wraz z Twoją nazwą sprawi, że Klient rozpozna typ wysłanej do niego wiadomości. Podobnie jak w życiu – szansę na sprawienie dobrego wrażenia, masz tylko jeden raz. Jeśli Ci się nie uda, najprawdopodobniej wiadomość trafi do folderu SPAM lub KOSZ.

Badania oraz raporty mówią jednak same za siebie: „Jak podaje Interaktywny Instytut Badań Rynkowych 65% polskich internatów uważa pocztę elektroniczną za najważniejszy formę komunikacji. Jednocześnie tylko 22% badanych uważa serwisy społecznościowe za takową. Ponad to, 97% polskich internatów posiada przynajmniej jedno konto pocztowe z którego regularnie korzysta, a 69% robi to każdego dnia.”

Czy media społecznościowe mogą zastąpić tradycyjny mailing wysyłany od dawien dawna? Z jednej strony tak – z drugiej strony nie.

TAK: Klient sam poszukuje informacji, nie zawsze docierając do tych, których właśnie poszukuje. Zbyt wiele ofert na raz sprawia, że nie rozpoznaje, która oferta pochodzi z jakiego sklepu.

NIE: media społecznościowe są dosyć nachalną formą przedstawiania swojej oferty, w mailingu Klient sam decyduje czy chce otworzyć wiadomość. Pozostawia również swój własny e-mail dobrowolnie, a także może się w dowolnym momencie wypisać z newslettera.

 

Podsumowanie:

  • e-mail marketing wraz z newsletterem na czele jest ciągle jednym z najskuteczniejszych sposobów pozyskiwania nowych klientów.
  • dzięki personalizacji Klienta, newsletter umożliwia szybkie i trafne dostarczenie przekazu reklamowego wybranej, licznej grupie odbiorców.
  • za pomocą kampanii mailowych – newsletterów, możesz utrzymywać stały kontakt ze swoimi klientami.
Skuteczny e-mail marketing

Stwórz skuteczną strategię e-mail marketingu. Zatrzymaj stałych i zyskaj nowych Klientów.

Źródło zdjęcia: www.sxc.hu

 

Agata Banasik

Dodaj komentarz